سالانه ۲۰ درصد بافت‌های ناکارآمد شهری باید کاهش یابد

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه تحقق برنامه هفتم توسعه در دستور کار اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار است، گفت: براساس برنامه هفتم پیشرفت کشور باید سالیانه ۲۰ درصد از سطح بافت‌های ناکارآمد شهری کاهش یابد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از شرکت بازآفرینی شهری ایران، «محمد آیینی» در هجدهمین جلسه شورای نوسازی مسکن این شرکت بر اهمیت و نقش قوانین ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و حمایت از بافت‌های فرهنگی و تاریخی در تحقق برنامه هفتم پیشرفت تاکید کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه احیای بافت‌های فرسوده شهری و روستایی با روش‌های کارآمد یکی از سیاست‌های کلی نظام در حوزه مسکن و شهرسازی به شمار می‌رود، توضیح‌داد: منظور از روش‌های کارآمد این است که کار با هزینه و زمان کمتر و با کیفیت بالاتری انجام شود.

آیینی ادامه‌داد: در حوزه شهرسازی ۲ بند صریح شامل جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی در شهرها و ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای و ناکارآمد شهری و نیز حفظ هویت تاریخی در توسعه موزون شهر و روستا با احیا و نوسازی بافت‌های تاریخی قدیمی وجود دارد.

وی بیان‌داشت: قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال ۱۳۸۷، قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب سال ۱۳۸۹ و قانون حمایت از بافت‌های فرهنگی و تاریخی مصوب سال ۱۳۹۸، سه قانون مرتبط با بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری هستند و چگونگی تحقق اهداف بازآفرینی شهری در آن‌ها تشریح و ملزم شده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به اشاره به اینکه روند نوسازی بافت‌های فرسوده شتاب گرفته است اما باید چند برابر شود، تصریح‌کرد: بر اساس برنامه هفتم پیشرفت کشور باید سالیانه ۲۰ درصد از سطح بافت‌های ناکارآمد شهری کاهش یابد و بر این اساس از این پس خروج برخی محلات از بافت فرسوده را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: برای مثال در «جولان» همدان یک‌هزار و ۲۰۰ واحدمسکونی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد ساخت شده است و بنابراین باید خروج این محله از عنوان بافت فرسوده اعلام شود. در واقع بافت‌هایی که بیش از ۵۰ درصد نوسازی شده باشند باید از بافت خارج شوند.

آیینی خاطرنشان‌کرد: خروج از عنوان بافت فرسوده می‌تواند در قالب شهرستانی، محله‌ای و بلوکی باشد و انتظار بر این است در روزهای ۱۶ آذر و پنجم دی مصادف با سالروز زلزله بم و دهه فجر، جشن بازآفرینی محلات را داشته باشیم.

وی گفت: از اداره‌های کل راه و شهرسازی استان‌ها می‌خواهم سرمایه‌های راکد بازآفرینی را با اختیار تام و با هماهنگی قبلی زنده کرده و در راستای اهداف شرکت به کار گیرند.

ثبت اطلاعات ۵۹ هزار و ۳۶۹ واحد در سامانه ملی بازآفرینی شهری توسط شهرداری‌ها

در این جلسه «منصور استادی» مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت بازآفرینی شهری ایران، گزارشی از وضعیت بارگذاری اطلاعات نوسازی مسکن در سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری ارائه کرد و گفت: تعداد واحدهای وارد شده از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون ۵۹ هزار و ۳۶۹ واحد بوده و شهرهای تهران، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران و کردستان بیشترین ورود اطلاعات را به سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری داشته‌اند.

۹۵ درصد از مساحت بافت‌های ناکارآمد شهری تحت پوشش بسته تشویقی

«محمدمهدی نوروزیان» سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز گزارشی از روند اجرای بسته‌های تشویقی ارائه کرد و گفت: هم‌اکنون ۶۹۷ شهر مشمول اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی هستند که از این تعداد ۶۳۸ شهر این بسته را اجرا می‌کنند، ۳۲۹ شهر مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی و ۳۰۹ شهر نیز بسته بومی مختص شهر خود را تصویب کرده و اجرا می‌کنند. در مجموع ۹۵ درصد از مساحت بافت‌های ناکارآمد شهری تحت پوشش این بسته تشویقی قرار دارد.

گفتنی است هجدهمین جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی شهری ایران با حضور شهرداران و مدیران ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها به شکل وبیناری برگزار شد.

کد خبر 76651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =